Ünlü Besteci Donizetti’nin Doğduğu Şehir Bergamo

Bergamo, Kuzeybatı İtalya’nın Lombardiya bölgesinde bölgenin merkezi olan Milano’ya 40 km. uzaklıkta, Alpler’in eteklerinde adeta Açıkhava müzesi niteliğinde tarihi  bir kent. Bu kent, Citta Alta (Yukarı şehir) ve Citta Bassa (aşağı şehir) olmak üzere iki bölümden oluşuyor. Yukarıda daha çok tarihi doku varken, aşağısı canlı bir endüstri, finans ve idari merkez konumunda.

Biz Bergamo’ya Como’dan trenle geldik. Biraz da maceralı oldu. Bilet alırken aktarmasız olduğu söylenen trende aktarma yaptık. Genelde İngilizce anons olmasına rağmen bu sefer yoktu. Tren zaten cok kalabalık değildi. Herkesin indiğini farkedince neler oluyor bir bakayım dedim iyi ki de bakmışım. Herkes dışarda platformun diğer ucuna doğru ilerliyor. Birine seslenip sordum ve apar topar indik ve diğer trene bindik. Bu seyahatimiz sırasında birkaç kez benzeri durum yaşadık Allahtan  hiss-i kable’l- vuku ile yolumuza devam ettik. Asıl konumuz Bergamo’dan biraz uzaklaşıp anılara dalmış gibi olsakta bu tip yaşanan olaylar kulağımıza küpe oluyor. Ben bu tip uyarıları çok önemsiyorum blogları okurken. İstasyondan inip kalacağımız Centro Glam B&B ye yürüyerek gittik. Eski bir binanın ikinci katındaki bir dairede yanılmıyorsam üç oda vardı. Biz üç kişilik odaya 90 EURO ödedik. Sabah kahvaltısı da dahildi. Yataklar rahat, banyo gayet güzel, temiz,çok rahat ve konforluydu. Üstelik merkezi bir yerdeydi. Hem tren istasyonuna hem de dönüşte havaalanına gitmek için kullanacağımız otobüs durağına çok yakındı. 1 numaralı otobüsle  10-15 dakikada havaalanına vardık.

Bergamo’da zamanımızı en çok geçirdiğimiz yer Citta Alta’ya doğru gidelim. Yeni şehirden yürüyerek Citta Alta’ya çıkacağımız fünikülerin bulunduğu noktaya geliyor ve biletlerimizi alıyoruz. Arkamızda yeni şehri bırakıp eski şehre varıyoruz. Fünikülerden indiğimizde bölgeyi ikiye ayıran Via Gombito ve Via Bartolomeo Colleoni Caddeleri bizi karşılıyor. Bu caddelerin önemi küçük ama sevimli dükkanları. Gördüğünüz anda sizi içeri çekiyorlar her birine girmek istiyorsunuz. Pastaneler, kafeler, yöresel ürünlerle yapılmış et ya da fırın mamulleri, bira, kendine has tasarımlarıyla yapılmış hediyelik ve süs eşyaları satan dükkanlarıyla adeta büyülüyor insanı bu daracık tarih kokan sokaklar.

Hele bir erkek berberi var ki tam fotoğraflık ama siesta vakti olduğu için sahibi perdesini çekmiş içeride dinleniyordu. Kendimi zor tuttum kapıyı çalmamak için. Üstelik devam ettiğim fotoğrafçılık kursunda sergi konumuz “çalışanlar” olunca benim için biçilmiş kaftandı.  Kapalı perdenin arkasından sanki sislerin arasından bakıyormuşçasına uzun uzun baktım içeriye. Oldukça eski olduğu döşeme tarzından, berber koltuğundan, içerdeki malzemelerden anlaşılıyordu. Eski ama pırıl pırıl olan dükkan İtalyan zerafetini yansıtıyordu. Size de olur mu bilmiyorum gittiğiniz bazı yerlerde içinizde bir uhde kalır yapmak  isteyip yapamadığınız, görmek isteyip göremediğiniz, tatmak isteyip tadamadığınız bir şeyler kalır. İşte bu berber dükkanına girip o havayı teneffüs edip, fotoğraflayamamak içimde kaldı.

Aklım berber dükkanında kalarak yoluma devam ettim ve şehrin en önemli meydanına geldim. Burada bulunan Contarini Çeşmesi kente belediye başkanları tarafından bağışlanmış. Diğer Avrupa kentlerindekilere göre daha küçük bir alana sahip Piazza Vecchia’nın çevresinde bulunan buğday ve yem dükkanları yerlerini kafe ve restoranlara bırakmış. Eski şehirde gezilecek yerler arasında Palazzo della Ragione eski belediye binası ve kuleyi de unutmamak gerek. Basilica di Santa Maria Maggiorte ve Colleoni şapelin bulunduğu Piazza Duomo zamanında şehrin kalbinin attığı, bürokratik duyuruların ve ticari işlerin yapıldığı yer imiş. Ayrıca 52 metrelik uzunluğuyla kentin kulesi Camponone ve şehri uzun süre yöneten Venedik Hükümdarlığının  güvenliğini sağlamak için yaptırdıkları Venedik Duvarları Citta Alta’da görülecek yerler arasında.

Çiseleyen yağmur hızını arttırıp zaman da kısıtlı olunca Bergamo Bessa ve San Vigilio’ya çıkma fırsatımız olmadı. Bergamo Bessa kentin sosyal hayatının yaşandığı, küçük çapta alış veriş merkezleri, kafeler ve parkların olduğu bir bölge imiş. Citta Alta dan kalkan füniküler ile çıkılan San Vigilio ise şehrin manzarasını izleyip, bölgenin en ünlü pizzacısı olarak bahsedilen Pizzeria San Vigilio ya da Ristorante Baretto di San Vigilio’da yemek yemek öneriler arasında idi ama biz gidemedik. Yemek tercihimizi Citta Bassa’daki Caprese’den yana kullandık ve memnun kaldık. Yemek sonrası limoncello ile birlikte fıstıklı ve kavunlu çello ikram ettiler. Kavunlu ve fıstıklıyı daha önce hiç tatmamıştım. Kısacık ama doyurucu geçen Bergamo seyahatimden anı heybeme attıklarım bu kadar. Bu sevimli İtalyan şehrini gidilip görülecekler listenize ekleyin derim.

Meraklısı için not;

• Bergamo’yu Ligure’nin oğlu Cidno’nun kurduğu söyleniyor.
  • İki bölümü birbirinden fiziken ayıran surlar, 16. Yy’ın ikinci yarısında Venedik Serenissima Cumhuriyeti tarafından savunma amaçlı yaptırılmış ve 6.200 metre uzunluğundaymış.
  • Ligurianlar ve Umbrianlar M.Ö. 6.yy’da Etrüskler tarafından kuşatılmış.Şehrin diğer sakinleri olan Keltler yüksek bir tepenin üzerinden Adda nehrinin iki kolu olan Brembo ve Serio nehirlerinin suladığı yemyeşil vadilere bakan bir noktada yerleşmişler. Bu vadiler ve onları kuzeyda oluşturan yükseltiler günümüzde kayak ve hiking severler için uzun parkurlar içeriyor ve kuzeydeki dağlar yer yer 3000 metreye ulaşan bölümlere sahip.
  • Ö. 223 yılına ait kalıntılara göre, Romalılar yerşleşmişler ve Julius Caesar M.Ö. 49 yılında buraya şehir statüsünü vermiş. Latincede adı Bergomum olan kent bu dönemde genişlemiş ve restore edilmiş.
  • yy’da Attila komutasındaki Hunların saldırısına uğrayam şehir bir hayli zarar görmüş. 1264 yılına kadar süregelen sessiz dönemden sonra Milan’lı Visconti yönetimine giren Bergamo, 1331 yılında Bohemia’lı John tarafından alınmış.
  • Ortaçağda bir hayaligelişme gösterenve bu yüzden sürekli saldırıya uğrayan şehir,1428 yılında Venedik idsresine girmiş,1815 yılında Avusturya’ya verilmiş ve son olarak da 1860 yılında Garibaldi tarafından hürriyetine kavuşturulup İtalya’ya iade edilmiş.
  • Bergamo yakınlarında günübirlik görülecek yerler bakımından merkez niteliğinde. Maggiore Gölü, Como Gölü, Garda gölü, hemen kentin doğusundaki İseo Gölü
  • UNESCO Dünya Kültür Mirası listesindedir.

Gaetano Donizetti Bergamo’da doğmuş ve 1806-1815 yılları arasında burada yaşamıştır. Donizetti’ye adanmış festival her yıl eylülden aralık ayına kadar Donizetti Tiyatrosunda yapılmaktadır.

• İsenbike güniz çalışkan
    02/06/2018-12:56

Merakla takip edeceğim harika bir blog olacağına eminim. Gezilerine de sana da hayranım Derya ablacım sevgiler

• Fatoş yıldırım
    02/06/2018-20:23

Çok gezenmi çok okuyanmı bilir derler. Deryacım sen gezerek bize öğrenilebileceğini en iyi anlatan ve gösterenlerdensin. Anlatımın, anlatımındaki akıcılık ve okurken bize oradaymış hissi vermen önemli bir ayrıntı. Bu konuda gerçekten çok başarılısın. Mübalağa etmiyorum idolümsün…